Zprávy

Náklady na používání běžných účtů se meziročně zvýšily

20/05/2014

Rozdíl mezi nejdražším běžným účtem a cenově nejvýhodnějším se proti minulému roku zvýšil. Zatímco volbou banky bylo možné před rokem ušetřit 2.000 až 2.500 Kč, letos v květnu to bylo 2.700 až téměř 3.000 Kč. Důvodem je jak změna ve zvyklostech používání platebních instrumentů mezi klienty banky, tak i tím, že některé banky vracejí klientům peníze například úročením nebo finančními bonusy. Klienti tak dnes mohou za rok získat znatelně více peněz, než kolik zaplatí na poplatcích. Vyplývá to z již šesté vlny objektivního šetření MindBridge FEE MONITORU, které proběhlo během května ve 14 bankách v České republice.

„Naše šetření pomáhá jak klientům, tak i samotným bankám. Používá totiž scénáře, které vycházejí z reálného chování českých bankovních klientů. Velkým hitem posledních měsíců se například staly bezkontaktní karty, které zvyšují počet plateb kartou především v obchodě. I to se v nových výsledcích samozřejmě promítlo,“ říká Ladislav Klika, ředitel MindBridge Consulting.

Stejně jako v předchozích vlnách MindBridge FEE MONITORINGU byly sledovány dva scénáře. První zjišťoval nabídky běžných účtů pro mladého člověka (Young Single) s nižším příjmem a menší bankovní aktivitou. Druhý se týkal klienta středního věku (Daddy) s vyšším příjmem a vyšší bankovní aktivitou, kterou ovlivňuje i používání stejného účtu jeho manželkou.

Pro Young Single se stala nejvýhodnější bankou Air Bank, která každý měsíc připisuje na běžném účtu úrok 1,3 % p.a., pokud klient použije platební kartu alespoň pětkrát pro bezhotovostní platby. Na konci roku tak klient získá na úrocích o 584 Kč více, než kolik zaplatí na poplatcích, a to i po sražení 15% daně z úroků. Na druhém místě skončila mBank, která klientovi při založení účtu nabídla 300 Kč jako bonus a dalších 300 Kč v případě, že si nechá na účet zasílat „výplatu“ vyšší než 9.000 Kč. Ve výsledku tak klient získá na konci roku 492 Kč. Třetí pozici obsadila Equa bank, u které si klient za rok díky nulovým poplatkům a úroku přilepší o 7 korun. Výběrem nejvýhodnější nabídky ušetří tento klient více než 2.700 Kč za rok.

I v případě modelu Daddy se na prvním místě umístila Air Bank, která klientovi za roční vedení účtu připíše díky úročení přes 800 Kč „čistého“. Následována byla mBank, která si za zřízení účtu a jednotlivé služby neúčtuje žádné poplatky. Pouze je klientovi započítán jednorázový poplatek za vydání druhé karty. Naopak je klientovi vyplacen bonus za založení účtu 300 Kč a dalších 300 Kč za zasílání „výplaty“ na účet ve výši alespoň 9.000 Kč. Klient tak získá za první rok vedení účtu částku 500 Kč.

Třetí místo obsadila ZUNO s ročním poplatkem 80 Kč. Stejně jako Air Bank nebo mBank i tato banka poskytuje v současné chvíli vedení účtu zdarma. U tohoto profilu klient výběrem nejvýhodnější nabídky ušetří téměř 3.000 Kč ročně.

K měření

MindBridge FEE MONITORING probíhá formou mystery shoppingu. Vychází ze dvou pevně definovaných profilů, které reprezentují dlouhodobě sledované skupiny FEE MONITORU. Profily byly aktualizovány koncem roku 2013 v rámci výzkumu, kterého se zúčastnilo celkem 1.652 respondentů, přičemž v rámci zkoumaných cílových skupin bylo dotázáno 159, resp. 187 respondentů.

Young Single je klient, kterému je 25 let, je svobodný, jeho čistý měsíční příjem činí 18.000 Kč, zůstatek na účtu je 80.000 Kč a měsíční objem bezhotovostních transakcí 3.000 Kč. Požaduje běžný účet, 1× embosovanou bezkontaktní platební kartu, internet banking, 4× výběr z bankomatu (z toho 3× ATM domácí banky a 1× cizí), 3× příchozí platba, 7× odchozí platby (z toho 2 TP, 1× inkaso a 4× jednorázová platba) a 2 internetové platby.

Daddy je ženatý, má dvě děti, je mu 40 let, na účet přichází měsíčně příjem 45.000Kč, zůstatek je 130.000 Kč a měsíční objem bezhotovostních transakcí 6.500 Kč. Požaduje běžný účet, 2× bezkontaktní platební kartu, internet banking, 3× výběr z bankomatu (2× ATM domácí banky a 1× cizí), 4× příchozí platba, 11× odchozí platby (TP, inkaso, jednorázové platby) a jednu internetovou platbu.

Do projektu bylo zahrnuto čtrnáct bankovních institucí (abecedně): Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Equa bank, Fio, GE Money Bank, Komerční banka, LBBW, mBank, Poštovní spořitelna, Raiffeisen Bank, Sberbank, UniCredit Bank a ZUNO.

Jednotlivé bankovní instituce nabízejí celou škálu služeb zahrnuté v balíčku produktů. Klient tak může získat vyšší zhodnocení vkladů díky vyšší úrokové míře, výběry z bankomatů nebo internet banking zdarma. Nabídka produktů je u každé banky jiná.

Jana Hotmarová
MindBridge Consulting a.s.
Geologická 2
152 00 Praha 5
W: www.mindbridge.cz
E: info@mindbridge.cz
T: +420 604 840 604