Zprávy

Náklady za běžný účet pro mladé klienty klesly za čtvrt roku o 20%, pro rodinné využití jen o 5%

27/08/2014

Skokanem čtvrtletí byla GE Money bank, pohoršila si Česká spořitelna

Vyplývá to ze srpnové, již sedmé vlny FEE MONITORINGU společnosti MindBridge Consulting, který každé čtvrtletí porovnává bankovní poplatky běžných účtů u dvou profilů: „Daddy“ s vyšší finanční aktivitou a vyšším příjmem a „Young Single“ s nižším příjmem a nižší bankovní aktivitou.

Srpnová vlna zaznamenala výrazné posuny v poplatkové struktuře a celkových nákladech některých bank. Celkové náklady vedení běžného účtu pro mladé klienty (Young Single) klesly v srpnu 2014 proti zatím poslední květnové vlně o 20 %. Hlavním tahounem této změny byl nový ceník GE Money Bank, kde ročně ještě v květnu klient Young Single zaplatil za rok 2.141,– Kč, zatímco v srpnu by při stejném využívání služeb získal 373,– Kč za rok.

„Naše šetření využívá scénáře, profily klientů, které vycházejí z reálného chování českých bankovních klientů. Zaznamenali jsme nově dvě podstatné změny v nákladech za vedení účtů. Snížil se o něco rozdíl mezi nejdražší a nejvýhodnější nabídkou. A některé banky po několika vlnách měření změnily výrazně náklady za běžný účet, například GE Money Bank směrem dolů nebo Česká spořitelna směrem nahoru,“ říká Ladislav Klika, ředitel MindBridge Consulting.

Pro Young Single se stala i v srpnu nejvýhodnější bankou Air Bank, i přesto, že došlo ke snížení připisovaného úroku z 1,3 % p.a. na 1,1 % p.a. v případě, pokud klient použije platební kartu alespoň pětkrát pro bezhotovostní platby. Výrazná změna nastala u GE Money Bank, která přišla s akční nabídkou platnou do 31.8. u účtu Free &Flexi. Svým klientům začala „platit“ za využívání bankových služeb a prakticky se v tomto segmentu vyrovnala Air Bank. V porovnání s květnovou vlnou banka snížila náklady na vedení účtu téměř o 1.800 Kč za rok, a to především vysokým úročením zůstatku na běžném účtu (2 % p.a. do zůstatku 50.000,– Kč) a nulovými poplatky. Třetí pozici uhájila Equa bank, u které si klient za rok díky nulovým poplatkům a úroku 0,01 % p.a. přilepší ročně o 7 korun. Výběrem nejvýhodnější nabídky ušetří klient Young Single téměř 2.000 Kč za rok.

(celkové pořadí viz FEE MONITOR 2014_08 YOUNG)

Celkové náklady vedení běžného účtu pro starší klienty (Daddy) klesly v srpnu oproti květnu o 5 %. Snížení nákladů u GE Money Bank a UniCredit Bank bylo kompenzováno zvýšením nákladů u České spořitelny, LBBW a mBank.

I v případě modelu Daddy se na prvním místě umístila Air Bank, která klientovi za roční vedení účtu připíše díky úročení 1,1 % p.a. přes 600 Kč „čistého“. V segmentu Daddy není konkurence na špičce tak široká, u každé další sledované banky jsou za rok náklady vyšší než výnosy. Následuje ZUNO, která, stejně jako Air Bank, poskytuje v současné chvíli vedení účtu zdarma a účtuje si poplatek pouze za vydanou druhou kartu k účtu. A strmé zvýhodnění úročení běžného účtu (2 % p.a. pro zůstatek do 50.000,– Kč) a poplatky jen za druhou kartu k účtu a výběru z bankonmatů mimo vlastní síť znamená přesun z poslední pozice na třetí místo pro GE Money Bank. U profilu Daddy klient výběrem nejvýhodnější nabídky může ušetřit více než 2.600 Kč ročně.

(celkové pořadí viz FEE MONITOR 2014_08 DADDY)

Skokan a propadák čtvrtletí

Bez ohledu na současnou pozici v srpnu významně (o více než 500,– Kč za rok) zvýhodnily podmínky pro klienty dvě banky, a to GE Money Bank a UniCredit Bank. GE Money Bank v akční nabídce (platné do 31.8.) změnila podmínky tak, že byla v srpnu v ročních nákladech proti vlastní nabídce v květnu výhodnější o 2.000,– až 2.500,– Kč.

Méně výhodné (o více než 500,– Kč za rok), bez ohledu na současnou pozici, byly v srpnu Česká spořitelna (v segmentu Daddy – ročně zaplatí více přes 800,– Kč ), LBBW (Young Single zaplatí navíc ročně 660,– Kč a Daddy pak o 540,– Kč více) nebo mBank (Young Single i Daddy zaplatí navíc ročně 600,– Kč). Vždy při nezměněném využívání bankovních služeb.

Pořadí DADDY roční náklady na vedení BÚ

  • 1. Air Bank – Malý tarif (klient ročně získá 635 Kč)
  • 2. ZUNO – účet plus ( klient ročně zaplatí 80 Kč)
  • 3. GE MB – Free & Flexi (klient ročně zaplatí 91 Kč)

  • 11. KB – MůjÚčet (klient ročně zaplatí1 544 Kč)
  • 12. ČSOB – aktivní konto (klient ročně zaplatí 1 549 Kč)
  • 13. ČS – Osobní účet ČS II (balíček 29) (klient ročně zaplatí 1 993 Kč)

(celkové pořadí viz FEE MONITOR 2014_08 DADDY)

Pořadí YOUNG SINGLE roční náklady na vedení BÚ

  • 1. Air Bank – Malý tarif (klient ročně získá 448 Kč)
  • 2. GE MB – Free & Flexi (klient ročně získá 373 Kč)
  • 3. EQUA (klient ročně získá 7 Kč)

  • 12. ČSOB – aktivní konto (klient ročně zaplatí 1 433 Kč)
  • 13. LBBW – konto 5 za 50 (klient ročně zaplatí 1 522 Kč)
  • 14. Raiffeisen BANK – eKonto KOMPLET (klient ročně zaplatí 1 541 Kč)

(celkové pořadí viz FEE MONITOR 2014_08 YOUNG)

K měření

MindBridge FEE MONITORING probíhá formou mystery shoppingu. Vychází ze dvou pevně definovaných scénářů:

Young Single je klient, kterému je 25 let, je svobodný, jeho čistý měsíční příjem činí 18.000 Kč, zůstatek na účtu je 80.000 Kč a měsíční objem bezhotovostních transakcí 3.000Kč. Požaduje běžný účet, 1× embosovanou bezkontaktní platební kartu, internet banking, 4× výběr z bankomatu (z toho 3× ATM domácí banky a 1× cizí), 3× příchozí platba, 7× odchozí platby (z toho 2 TP, 1× inkaso a 4× jednorázová platba) a 2 internetové platby.

Daddy je ženatý, má dvě děti, je mu 40 let, na účet přichází měsíčně příjem 45.000Kč, zůstatek je 130.000 Kč a měsíční objem bezhotovostních transakcí 6.500 Kč. Požaduje běžný účet, 2× bezkontaktní platební kartu, internet banking, 3× výběr z bankomatu (2× ATM domácí banky a 1× cizí), 4× příchozí platba (plat), 11× odchozí platby (z toho 5× TP, 2× inkaso a 4× jednorázová platba) a jednu internetovou platbu.

Do projektu bylo zahrnuto patnáct bankovních institucí (abecedně):

  • Air Bank
  • Citibank
  • Česká spořitelna
  • ČSOB
  • Equa bank
  • Fio
  • GE Money Bank
  • Komerční banka
  • LBBW
  • mBank
  • Poštovní spořitelna
  • Raiffeisen Bank
  • Sberbank
  • UniCredit Bank
  • ZUNO

Jednotlivé bankovní instituce nabízejí celou škálu služeb zahrnuté v balíčku produktů. Klient tak může získat vyšší zhodnocení vkladů díky vyšší úrokové míře, výběry z bankomatů nebo internet banking zdarma. Nabídka produktů je u každé banky jiná.

Jana Hotmarová
MindBridge Consulting a.s.
výzkum trhu a marketingové poradenství
info@mindbridge.cz