Zprávy

Nejvýhodnější běžný účet pro klienta nabízejí mBank, Raiffeisen Bank a Česká spořitelna

06/01/2010

Výběrem banky lze ročně ušetřit téměř 2.000 korun za vedení běžného účtu.

V rámci mystery shoppingu, který byl mezi osmi bankami působícími na českém trhu realizován koncem roku 2009, se jako nejméně nákladný ukázal běžný účet vedený mBankou. Projekt realizovala poradenská agentura MindBridge Consulting.

mBank nabízí účet mKonto, které ačkoliv nenabízí zhodnocení vkladů, oproti konkurenci operuje zároveň s nulovými provozními poplatky, jako je například poplatek za vedení účtu nebo transakční náklady. Z tohoto pohledu nabízí unikátní nabídku pro klienty.
eKonto Prémium od Raiffeisen Bank s měsíčními provozními náklady pod 25,– Kč nabízí klientům druhé nejméně nákladné vedení běžného účtu. Jinou cestou se vydala nabídka České spořitelny. Přestože v testu bankovní poradci uváděli náklady na vedení Osobního účtu ve výši 253,– Kč, byly díky zvýhodněnému úročení zůstatku (Spořící plán) vysoké také měsíční výnosy z účtu, a to 174,– Kč. Celkové čisté náklady na provoz účtu tak představují 79,– Kč měsíčně, čímž jsou z testovaných bank na třetím místě.

Z hodnocených bank (Česká spořitelna, ČSOB, GE Money Bank, Komerční banka, Poštovní spořitelna, Raiffeisen Bank, UniCredit Bank a mBank) pak nejvyšší náklady prezentovali zástupci Komerční banky, kde celkové čisté měsíční náklady na vedení běžného účtu představují 159,– Kč. To je rozdíl proti nabídce nejlevnější mBanky 1.908,– Kč za rok.

Nabídky bank se navzájem odlišovaly ve svém rozsahu a zahrnovaly také služby, které byly nad rámec požadavku klienta, byly poskytnuté v rámci balíčku. Šlo například o platební kartu pro partnera v ceně, levnější hypotéku, cestovní pojištění, vícesměnový účet apod. Tyto služby nebyly klientem požadovány.

Nejméně času strávili klienti v obchodních místech mBank, v Raiffeisen Bank a ČSOB. V těchto bankách byly všechny podstatné informace o běžném účtu a jeho atributech podány do 13 minut včetně případného čekání ve frontě (nejdéle se v rámci projektu na informace na pobočce čekalo 30 minut). Nejrychleji pak na dotaz emailem reagovali pracovníci UniCredit Bank a České spořitelny, vždy do 1 hodiny od odeslání dotazu (banka s nejdelší odezvou reagovala po 48 hodinách).

K měření
Nabídky bank jsou odlišné, proto byla pro výzkumný projekt definována potřeba zákazníka. K ní hledali bankéři na pobočkách zmíněných bank nejvýhodnější nabídku, tedy tu, která pro klienta banky představuje nejmenší finanční zátěž. Mystery zákazník požadoval shodně v každé bance běžný účet s embosovanou debetní kartou, na němž bude měsíčně realizovat přesný počet tuzemských plateb a inkasních transakcí, bude dále každý měsíc realizovat daný počet výběru hotovost z ATM domácí banky „cizí“ banky, bude mít pravidelný měsíční příjem na účet ve výši 35.000,– Kč se zůstatkem 100 tisíc korun. Projekt se realizoval na pražských pobočkách nebo prodejních místech.