Zprávy

V jedné ruce vařečka, ve druhé ruce smartphone?

26/09/2014

43 % uživatelů internetu v České republice navštěvuje kulinářské weby s recepty. Existence kulinářských aplikací pro mobily znamená, že jídlo někteří připravují doslova se smartphonem v ruce.

Vyplývá to z aktuální studie DIGITAL CULINARY společnosti MindBridge Consulting a IRCenter, která popisuje zvyklosti české internetové veřejnosti ve vaření a stravování ve spojení s využíváním moderních technologií – aplikací pro tablety a smartphony s internetem obecně.

Není to tak dávno, kdy jsme se bavili nad vtipným videem představujícím tablet použitý v kuchyni místo prkénka na krájení zeleniny a po použití vloženého do myčky na nádobí. To, že si výpočetní technika najde tak rychle skutečně pevné místo i v mnoha našich kuchyních při přípravě jídel (ať už přímo při samotném vaření nebo přeneseně při hledání receptů) tehdy tušil málokdo.

„Samozřejmě sdílení rukou psaných a přepisovaných receptů a kuchařek od našich babiček a maminek ještě stále hojně funguje jako předávání dědictví rodinného stříbra. Nicméně podíl lidí využívajících moderní technologie ve fázi plánování nebo přímo přípravy pokrmů v domácnosti je už naprosto nepřehlédnutelný a jejich počet zcela jistě do budoucna významně poroste. Pro inzerování potravinářských výrobků a výrobků souvisejících s vařením a stravováním se tedy otevírá obrovská možnost, jak efektivně promíchat a okořenit media mix“, říká Tomáš Kravka, executive director MindBridge Consulting.

Návštěvnost těch nejznámějších kulinářských webů se pohybuje v řádu 0,5 – 2 mil. návštěv měsíčně. Na těchto webech nachází inspiraci pro svoje vaření až 43 % české internetové populace starší 18ti let. A nejsou to jen samotné specializované kulinářské weby, ale i web fora, sociální sítě – fanouškovské stránky na Facebooku, kulinářské blogy, recepty na YouTube ale i mobilní aplikace, které doplňují nebo nahrazují klasické knižní nebo rodinné ručně psané kuchařky.

Svůj vliv na využívání sociálních sítí při shánění receptů i při samotném vaření má samozřejmě i televize a celebrity zapojené do televizních kulinářských pořadů, které jsou inspirací pro vaření a zdrojem receptů pro 22 % české internetové populace. Počty fanoušků na fanpage Zdeněk Pohlreich nebo Ano, šéfe! dosahují počtu zhruba 300 000 (každá stránka).

Nejnavštěvovanějším kulinářským webem je vareni.cz s téměř 2 mil. návštěvami měsíčně.

Muži mají obecně přeci jen blíže k moderním technologiím. Najde si přes ně více mužů cestu k vaření? Studie popisuje internetovou populaci ve 4 segmentech podle toho, jak se staví k vaření, receptům, moderním technologiím či k využívání sociálních sítí.

Dále studie odpovídá na otázky:

  • Jak často, kdo a s kým v domácnostech vaří?
  • Jak často, kdo a s kým nejraději se jí v restauraci?
  • Vztah k vaření a stravování.
  • Důležitost jednotlivých jídel během dne a čas na jejich přípravu a konzumaci.
  • Obliba jednotlivých (13) národních kuchyní.
  • Frekvence shánění receptů.
  • Důvody hledání receptů.
  • Jaké jsou zdroje, z kterých jsou recepty čerpány?
  • Znalost a používání kulinářských blogů, webů, mobilních aplikací, YouTube videí atd.
  • Příležitosti používání mobilních aplikací „v kuchyni“.
  • Důvody nepoužívání mobilních aplikací „v kuchyni“.

Ke studii DIGITAL CULINARY
MindBridge Consulting přináší studii DIGITAL CULINARY společně se svým polským partnerem agenturou IRCenter.com, která obdobnou studii realizovala v Polsku. Projekt sestává z části primárního výzkumu n=1000 CAWI/CASI rozhovorů realizovaných v 08/2014 a ze sekundárních dat – z detailní analýzy sociálních sítí a celkového prostředí internetu v oblasti vaření, stravování a receptů s doplněním údajů Google Trends.

Tomáš Kravka
MindBridge Consulting a.s.
výzkum trhu a marketingové poradenství
info@mindbridge.cz

Ph.D. Albert Hupa,
prezident IRCenter
hupa.albert@ircenter.com