Zprávy

Vidět Neapol … a dobře si vybrat banku

26/05/2011

Nejnižší náklady spojené s běžným účtem nabízí LBBW a mBank

Některé banky zdražují, jiné zlevňují, ale nejvýhodnější běžný účet najdeme stále u stejné trojice. Vyplývá to z výzkumu RETAIL BANKING FEE MONITOR společnosti MindBridge Consulting, který probíhal v dubnu 2011 na českém bankovním trhu. Jedná se již o třetí vlnu projektu, který byl tentokrát realizován mezi 12 bankami. V čele zůstává – z pohledu zájmu klientů – LBBW následována mBank a Raiffeisen Bank. Měsíční náklady pod 50 Kč najdeme také u nové Fio banky.

Vítězství obhájila LBBW a konto 5 za 50. Jedná se o balíček základních a 5 volitelných služeb za 50 Kč měsíčně. Jedním z volitelných produktů je i zvýhodněné úročení se sazbou 1 % p.a. Nejen, že zde dosáhneme nulových měsíčních nákladů, ale při dostatečném zůstatku na účtu můžeme i mírně vydělávat, což není na českém retailovém bankovním trhu běžné.

V případě mBank se poplatky za výběr z bankomatu mění v závislosti na celkovém měsíčním objemu bezhotovostních transakcí. Pokud tento objem přesáhne 4.000 Kč měsíčně, máte právě tři výběry z jakéhokoliv bankomatu zdarma. mBank se pak oproti minulé vlně posouvá na druhé místo se svým mKontem a nulovými transakčními poplatky.

Jako třetí nejlepší skončila Raiffeisen Bank, díky měsíčnímu obratu přesahujícímu 25 tisíc Kč získává klient výhodné eKonto Prémium s vedením účtu zdarma. Na konci měsíce navíc získáváte bonus 20 Kč, který si můžete nechat připsat na účet nebo věnovat na charitativní účely. Při využití bonusu zaplatíte za eKonto 16 Kč měsíčně.

V současné vlně projektu bylo srovnáváno 12 bank, a to konkrétně LBBW, mBank, Raiffeisen Bank, Fio banka, Volksbank, UniCredit Bank, Poštovní spořitelna, Komerční banka, ČSOB, Česká spořitelna, GE Money Bank a Citibank. (Pozn. řazeno od nejlepšího k nejdražšímu účtu). Nejhůře dopadla Citibank s měsíčními náklady 328 Kč, jedná se o banku, která se neorientuje na „běžnou“ klientelu.

Oproti minulému měření (01/2011) většina bank snížila náklady nebo zachovala jejich stejnou úroveň.

Řada bank nabízí za měsíční poplatek balíčky produktů, kromě definovaných parametrů tak klient může využívat i další služby v ceně. Banky také často lákají na nejrůznější bonusy, které získáte například za platby kartou, vyšší zůstatek na účtu nebo využívání internet bankingu. Balíčky produktů a výhody má každá banka nastavené jinak.

Díky opakovanému charakteru měření můžeme sledovat vývoj nákladů a poplatků u jednotlivých bank. Zatímco nejlepší tři banky si víceméně udržují pozice i výši nákladů (LBBW, RB – stejné; mBank – o něco levnější), GE Money Bank, Česká spořitelna a Poštovní spořitelna jsou nákladnější. ČS, která se v první vlně umístila jako 3. nejlepší, se propadá se až na 10. místo. Stejné náklady najdeme u UniCredit Bank a ČSOB a poměrně vysoké zlevnění u Volksbank a KB. Nižší poplatky nabízí i stále nejdražší Citibank.

Předplatné u McD nebo výlet do Itálie?

Klient může změnou banky ušetřit. Možné roční úspory přitom nejsou nijak malé. Rozdíl v nákladech činí až čtyři tisíce korun ročně. Za to by si během roku mohl klient koupit například téměř 200 cheeseburgerů v řetězci McDonald’s, celoroční předplatné MF Dnes s donáškou domů nebo třeba letenku z Prahy do Neapole a zpět.

K měření
Kromě mystery shoppingu a hledání informací na internetu, probíhal i mystery mailing. Na e-maily byly rozeslány konkrétní dotazy na nejvýhodnější účet, včetně podrobného popisu, co by mělo konto splňovat a výpočtu měsíčních nákladů. Většina bank odpověděla pouze všeobecně a na ověření správnosti výpočtu a nejvýhodnější nabídky podle klienta, reagovala teprve po dalším e-mailu, a to někdy i nelogicky (KB například nabídla v rámci ušetření balíček transakcí za poplatek 39 Kč, v dotazu bylo ovšem podrobně spočteno, že za požadované transakce zaplatí klient jen 30 Kč).

Mystery shopping probíhal na pražských pobočkách nebo prodejních místech a vycházel z pevně definovaného scénáře. Zákazník vždy požadoval běžný účet s embosovanou debetní kartou, dále byl stanoven konkrétní počet měsíčních tuzemských plateb, inkasních transakcí a výběrů z bankomatu (u domácí i cizí banky). Pravidelný měsíční příjem, který je připisován na účet, byl stanoven ve výši 35.000,– Kč a zůstatek dosahující maximálně 100 tisíc korun. Jednotné požadavky zákazníka eliminují rozdílné (balíčkové) nabídky jednotlivých bank. Cílem projektu bylo nalézt optimální běžný účet, tedy takový, který má při splnění všech požadavků nejnižší měsíční náklady.

žebříček z 01/2011:
http://www.mindbridge.cz/…ez-4-000-kc/

Ladislav Klika a Tereza Benešová
MindBridge Consulting a.s.
Geologická 2
152 00 Praha 5
W: www.mindbridge.cz
E: info@mindbridge.cz
T: +420 604 840 604